Мистецтво фотографії у ХХІ столітті заполонило думки більшості людей. Світлини стали невід”ємною частиною соц.мереж і повсякденного життя. Про фотографію ми поспілкувалися із фотомитцем Дмитром Горошком.
– Чи давно займаєтеся фотографією?
усвідомлене. Років з 15 я почав усвідомлювати це мистецтво, намагався розібратись у ньому.Вперше фотоапарат потрапив мені до рук років в 11, але тоді це все сприймалось швидше як гра, аніж як щось
– Фотографія у технічному сенсі останнім часом дуже змінилася. На вашу думку, яким чином
фотомистецтво буде розвиватися у майбутньому?
Спершу давайте розділимо поняття фототехніки і безпосередньо фотографії. Це, все-таки різні речі.
Перше, гадаю, буде розвиватись шляхом, яким воно розвивається впродовж останніх 15 років (з моменту появи перших цифрових камер, доступних загалу) – інженерна ідея і далі буде цілком підпорядковуватися волі маркетологів, а відповідно сповільнювати введення нових технологій. Це зумовлено насамперед тим, що маркетологи орієнтуються не на фотографів, а на “любителів”
Щодо фотографії… Вона є практично незмінною впродовж ось вже півтора сторіччя. Змінюється не вона – змінюються фотографи. І на жаль зараз відбувається овульгарення і знецінення фотографії, як з естетичної так і з моральної точки зору. Та крихта фотографів, що створюють справді красиві речі нікуди не зникнуть, і зображення на їхніх світлинах матимуть все ту ж зрозумілу, просту і, водночас, вишукану мову образів, яку вони мали впродовж всіх цих років. Одне лиш «але» – віднайти їх серед купи сміття, що з кожним роком (ба навіть днем!) продовжує невмолимо збільшуватись, ставатиме все важче і важче…
– Чи надаєте перевагу певному жанру художньої фотографії?
Хм… Художньої фотографії? А Ви можете пояснити значення цього терміну, а саме – чим вона відрізняється від «звичайної» фотографії? Бо я ні.
Не люблю щось ділити на жанри… Це стосується і музики. Фотографія, що має той самий «вирішальний момент», про який говорив Картьє-Брессон, не потребує зайвих ярликів і пояснень. Це просто співзвуччя форм, ліній і образів, створюваних ними. Саме таку «мелодійну» фотографію я люблю.
– Скажіть, яким на вашу думку повинен бути справжній фотограф? Що таке фотографування – покликання душі, чи просто майстерність?
Це особливий стан внутрішнього світу людини, коли будь-яка картина, що постає перед очима, знаходить відгук у душі. Майстерність, в даному випадку, полягає в тому, наскільки точно ви зможете передати ось цю свою «точку зору» (у вигляді внутрішніх образів) в рамці кадру. А виразність світлини і її красу складає якраз естетична «свідомість» вашої власної душі.
Всі фактори, що виходять за межі даного сприйняття, не мають нічого спільного із фотографією.
– Звідки черпаєте натхнення? Чи вдається Вам “зловити момент” (це здається головне покликання фотографа)
Натхнення фотографа складає те, в якому оточенні він перебуває і що бачить в даний момент. Він не художник і не скульптор, що може проводити в майстерні цілі дні, закрившись від всіх в своєму внутрішньому світі.
Хочете фотографувати – ідіть туди, де ви можете зустріти те, що вам подобається. Це і буде вашим натхненням.
– Скажіть, на вашу думку, яка фотографія є виразнішою чорно-біла, чи кольорова? Чи може таке бути, що чорно-біле фото незабаром відійде у небуття?
Це некоректне питання в квадраті. Те, наскільки виразне фото, залежить перш за все від самого фотографа і його бачення, а не від використаної кольорової гамми. Комусь зручніше працювати в одному «просторі», комусь в іншому, це не більше ніж особисті вподобання і вибір доречніших «інструментів» для створення. Чорно-біла фотографія була і залишається «основоположником жанру», як вона може відійти у небуття?..
Спілкувалася Оксана Бабенко
Роботи надані Дмитром Горошком