Важливе
Борис Гудзяк: «Наші школи і університети повинні бути місцем, де ми вчимося спілкуватися»

Борис Гудзяк: «Наші школи і університети повинні бути місцем, де ми вчимося спілкуватися»

Сучасні освітні реформи не завжди доречні. Потрібно дати бій тому, що вважаєш неприйнятним, аби хвиля  «змін», віртуозно не залила, не накрила пеленою примарних візій й ілюзій. Як знайти точку відліку для української молоді запропонував єписком УГКЦ Борис Ґудзяк.

«Освіта це не стільки проінформувати, це також формувати і трансформувати. Це процес перемоги над своїми вадами та слабкостями, процес відкриття і вподобання цінностей, це процес відкриття того, що є речі і справи, які важливіші від мого «Я», які варті того, щоб задля них жити і працювати. Треба навчити молоду людину цінувати і любити щось більше, окрім самого себе. Якщо людина вмітиме любити, вона черпатиме з добра життєву енергію і сама даватиме життя»

На моє особисте переконання,  сучасна освіта – фабрика з виробництва стандартних людей, потрібно рівно одинадцять років аби випустити стандартного індивіда з державної школи.  Універсальна програма створена для так  званої золотої середини, зась дурним і розумним, у першому випадку тебе валитимуть, у другому проігнорують, адже інші за тобою не встигатимуть. Результат  масштабних  проектів : взяті до уваги всі і водночас проігнорований кожен. Конвеєр, де замість звичних стосунків вчитель-учень,  розвинена  цілісінька мережева система запланованої співпраці (це не можна назвати взаємовідносинами). Ненавидимо сильніших і зневажаємо слабких, тому краще для всіх, бути однаковою, запрограмованою масою. Ми не друзі, але й не вороги – ми конкуренти, затавровані часом, біжимо навперейми, аби швидше стати «царем гори».

Цілком раціональне питання:  що ж ми таки  втратили?  Часто відповіді набувають форми звинувачень, апелюють  до осучаснення процесу навчання, дійшло до абсурду, згадують  засмальцьовані підручники  і клянуть  гаджети. Я також був прибічником подібної теорії, допоки не почув істину: ми  занадто далеко зайшли, зникло  найголовніше -любов.

«Дуже важливо, щоб ми задумувалися над нашим духовним життям, шукали консенсусів, співпраці, здорової конкуренції ,шукали відповіді на на те, яким повинно бути виховання у ХХІ столітті»

На думку владики є декілька базових дисциплін, які потрібно практикувати як учням, так і вчителям,аби налагодити комунікаційний контакт, а не будувати між собою берлінську стіну.

Слухання- як вид комунікації

«Дуже багато дітей сьогодні є невислуханими. Бракує часу, щоб почути дитину. А невислухана дитина, сама буде затруднятися слухатися. Ми схвалюємо ініціативних і відважних, підтримуємо тих, які не бояться встати й сказати. Той, хто вміє говорити, має підвішений язик, стає політиком, отримує найкращі призи з самого дитинства. Але я думаю, що ми повинні відзначати тих, які вміють слухати і допомагати змалку дитині краще чути.  Коли ми глибинно розуміємо, що є щось більше, ніж «Я», коли бачимо щось поза собою і вміємо спілкуватися з іншими — життя набирає особливої повноти. Наші школи і університети повинні бути місцем, де ми вчимося спілкуватися»

Стабільність і спокій – прерогатива постійній динаміці руху

«Школа і навчальні заклали повинні дати Вам спокій і стабільність. У цей період Ви повинні мати свою думку, інакше будете постійними спостерігачами. Школа місце заспокоєння дітей. Кожен повинен знати ким він є: духовно, етнічно, національно, щоб кожен мав вимір, у якому почувався впевненим.»

Служімо один одному

 «Учитель, який радісно віддає себе учню і показує, яким радісним може бути цей процес, спускається до дитини, так як Бог наближається до нас. Вся наша реклама розповідає як іти вгору, як бути господарем  ситуації, але ж ви самі знаєте, як прекрасно, коли ми маємо вчителя, який служить, іде вниз і піднімає дитину. Ми всі в Україні потребуємо, щоб нас хтось піднімав, усі потребуємо відкрити вроджену здатність відкривати інших».

Автор: Петро Лукіянчук

Фото з Інтернету